Carlotta - the museum database
HISTORIEMÅLERI OCH RUINROMANTIK
Ett dramatiserat berättande
Det sena 1800- och tidiga 1900-talet var en tid av både bakåt- och framåtblickande. Helsingborgs museums konstsamlingar speglar denna periods idéer och strömningar. Här finns många skildringar av det lokala i form av natur och stadslandskap, stadsvyer från Helsingborg med omgivande landsbygd.
Historiska byggnader blev favoritobjekt för många konstnärer. I våra samlingar är sannolikt Kärnan den byggnad som är mest avbildad. 1800-talets mitt och senare hälft var historiemåleriet tid. Precis som i läroböckernashistorietexter skulle de historiska målningarna påminna ”folket” om kung och fosterland och historiens ”stora” personer och händelser. Vardagsscener från bondgårdar och folkliv förekom också. Kända motiv dök upp i tryckt form, i någon veckotidning.
Inom arkitekturen gjordes också stilmässiga tillbakablickar, som återgavs i konsten. 1800-talet är känt för sina nystilar där dekorationer och stildrag hämtades från historien. Ett exempel är Helsingborgs rådhus som byggdes i nygotisk stil som en slags spegling av medeltiden. Samtidigt arbetades på många håll i Europa med att restaurera äldre byggnader. I Frankrike gjorde sig Viollet-Le-Duc känd som de stora katedralernas räddare när han ledde arbetet med att reparera och återskapa medeltida byggnader. I Sverige var Helgo Zettervall ett känt namn. Georg Brunius arbetade också med restaureringsprojekt. Under åren 1843-46 arbetade han med stora restaureringar av Mariakyrkan i Helsingborg. Arbetet med att återställa Kärnan 1893-94 illustrerar väl de restaureringsideal som präglade tiden.