Linjebuss AB bildas 1940 och kör efter andra världskriget busstrafik till Basel, Nice, Paris och Prag. Resorna går över Öresund med DSB:s tågfärjor. Järnvägstrafiken prioriteras på överfarten viket gör att bussbolaget emellanåt tvingas vänta länge för att få plats på färjorna. Tidigare sjökapten Carl Hall, bussresebyråns direktör i Helsingborg, löser problemet genom att låta LB starta en egen färjelinje för sina egna bussarna.
År 1955 hyrs den gamla bil- och betfärjan Betula in från Svenska Sockerfabriks AB och sätts i trafik i maj. LB erbjuds endast tilläggsplats vid den något avsides belägna Nordhavnen intill Kronborgs slott. Carl Hall löser problemet genom att sätta in lokalbussar mellan tilläggsplatsen och centrala Helsingör. Denna företeelse fortsätter i drygt 36 år. Från och med januari 1981 utgår namnet LB och ersätts med SFL av det nybildade Scandinavian Ferry Lines.