designer på NK:s textilkammare; Anders Beckman, 1907-1967, var en svensk konstnär, reklamtecknare och målare.Han var far till Susanne Beckman och bror till konstnären Per Beckman.
Anders studerade konst vid Tekniska skolan och redan vid 28 års ålder var Anders ett stort namn inom svensk reklam. Han var otraditionellt öppen och hans nyskapande affischer fick ofta stort genomslag. Hans tidiga affischer berättade om händelser och skeenden. Men med tiden fick affischerna ett mer symboliskt språk. Det som visade sig på bilderna behövde inte direkt betyda någonting, men gav associationer som tillsammans med en slogan framförde budskapet på ett lekfullt sätt. Den nya tekniken gjorde att åskådaren snabbt uppfattade affischernas budskap. Åren 1935–39 medverkade han i världsutställningar i Bryssel, Paris, Berlin och Warszawa. Han stora genombrott var i New York 1939, där hans affischer vilade på en konstnärlig grund. Under beredskapstiden producerade Beckman affischer för försvarsmakten som var inriktade mot ”Folk och Försvar”. Han spred kännedom om de “undergrävande krafterna”, alltid med ett humoristiskt inslag. Bland hans arbeten märks den välkända H55-symbolen från Helsingborgsutställningen 1955 med siffran "55" infälld i högra benet av bokstaven "H". Symbolen fanns på utställningens informationstavlor, flaggor, prydnadsföremål och i jätteformat målat på de gator som ledde till entrén.
Han hade utöver sitt eget konstnärsskap samarbete med NK:s verkstäder, där han var designer på textilkammaren. Tillsammans med Göta Trägårdh grundade Anders även "Beckmans reklam- och designskola", 1939.