logo

Carlotta - the museum database

1300-2015 :: modellflygplan

Object description
Modellflygplan av bemålat balsaträ föreställande en Northrop Douglas 8 A. Flygplanet är grönmålat på ovansidan och gråmålat på undersidan och markerat med tre kronor på stjärten och under vingarna.
Sakord
modellflygplan
Inventarienummer
1300-2015
Modell- eller artikelnamn
Northrop Douglas 8 A
Arkivreferens
se bilaga
OCM
506; 707; 72
Klassifikation:NM
modeller
Tidpunkt - Tillverkning
1940-tal
Gruppering
Kultur
Signering, påskrift, stämpling
4
Materialkategori
trä
Material
balsaträ
Längd
10 cm
Höjd
4 cm
Bredd
15 cm
Beskrivning
Modellflygplan av bemålat balsaträ föreställande en Northrop Douglas 8 A. Flygplanet är grönmålat på ovansidan och gråmålat på undersidan och markerat med tre kronor på stjärten och under vingarna.
Historik
"Influerad av ungdomsårens upplevelser i Helsingborg under krigsåren 1939-45 och ett ockuperat grannland skapade intresse för flyg. Att dagligen se flygplan över Sundet slutade med att min vän och klasskamrat Jompa (Jan Blomberg 1928-2010) och jag började rita och göra modeller av de mest aktuella flygplanstyperna i världen. Min uppväxt var på Halalid där familjens villa låg något avskiljd från grannar och intill en mindre skog i anslutning till landborgen. Till villan hörde också en separat byggnad med glasade väggar och tak som använts som sommarateljé av förre ägaren, konstnären Nils Forsberg. Byggnaden saknade såväl belysning som vatten, men här höll vi pojkar till och byggde våra plan. Vi installerade oss i byggnaden och gamla avlagda ritbräden användes för att rita ritningar till de blivande modellerna. Trädgårdsstolar kom väl till pass att sitta på och bordet bestod av två bockar på vilka lagts ett slätt dörrblad! Efter mörkrets inbrott var det tid för läxläsning. Det hela började med att införskaffa bilder och ritningar från flygkataloger och annan flyglitteratur som alla var av olika skala men som av oss förvandlades till skala 1:100, med något undantag 1:50. Flygplanstypen ritades upp på smörgåspapper, alla sedda från sidan, uppifrån och framifrån. Delarna skars sedan ut i balsaträ efter kopiering med karbonpapper, slipades och sattes sedan samman med lim och dolda knappnålar. Det färdiga planet målades sedan i fäger enligt verkliga plan, det var också här dom fick sina nationalitetsbeteckningar eller annan märkning. Nästan alla planen hade synliga beväpningar i form av kanoner och kulsprutor, i vissa fall raketer. En del av planen gjordes med infällbara landningsställ, allt skulle vara så realistiskt som möjligt! Vi eftersträvade att göra modeller av aktiva flygplanstyper från de stridförande parterna men icke minst flygplanstyper använda av svenska flygvapnet. Ett antal segelflygplan gjordes också. Det var inte finish som var det högst uppsatta målet, det var snarare rätt skala, färg, bestyckning och beteckningar som var det intressanta. Med tanke på den snabba och tekniska utvecklingen inom flygindustrin i världen så växte många nya typer fram med det de mest aktuella och spännande typerna vi eftersträvade att koncentrera oss på." Helsingborg i oktober 2014 Curt Salomon Sörensen; Som beskrivits ovan gjorde givaren flygplanen tillsammans med sin kamrat Jan Blomberg. Jan var jämnårig med Curt och bodde på Ehrensvärdsgatan 4. "Vi var otroligt flitiga och hann knappt hem från skolan." Pojkarna anlade flygplats i trädgården med betongbanor som landnigsbanor. "Så hade vi ju en flygplats och sedan var vi ju påverkade utav bilder som man såg i tidningar av olika slag, hur flygplanen var kamouflerade inne i skogsbryn och sådant och det var därför dom hade kamouflage som den, till exempel B3:an, hade kamouflagefärg för att dom inte skulle synas när man stod på marken. Och det gällde ju i stort sett alla flygplanen och vid olika tidpunkter och så så hade dom då olika… Från början var dom helgröna dom svenska men sedan blev dom ju kamouflerade också för att dom skulle kunna döljas. Det var ju inte alltid dom var på ett flygfält och det såg vi ju också på bilder och sådant, Jompa och jag. Såg ju han och jag då och då påverkades vi ju av detta här, då när vi lekte med dom här planen så dolde vi ju dom bland tulpaner och i träd, det var ju framför allt på våren och sådant då och i grönskan som hade kommit, där dolde vi dom där och ibland fotograferade vi dom också när dom stod där inne precis som dom stod i skogsbryn." Berättat av Curt Salomon Sörensen;

"Det var en B5:a och B5:an, B:et står då för bombplan. B5:an var en kärra som flygvapnet hade köpt in från USA och den byggdes på licens här i Sverige utav svenska Aeroplan AB, det vill säga, SAAB. Och den byggdes i Linköping och den hade som amerikanskt namn, Northrop Douglas 8. Och den hade en motor på 980 hästkrafter, som ett lätt bombplan så var det ju inte så lite men det var ju inget som var imponerande. Och så fanns där då en rörlig kulspruta som satt här bak vid det bakre fönstret och så var det var där fyra stycken fasta kulsprutor längst fram och tittar man på flygplanet här så ser man att det är åtminstone tre av dom som är angivna på modellen här. Det flygplanet var baserat på F9 och jag är inte riktigt på det klara med vad F9 är, men jag har en känsla av att det var Karlsborgs flygplats som det här var placerat på. Det här planet hade fasta landningsställ så att det hängde med flygplanet i luften och då kan du se att kärran ser ut så där. Merparten dom här planen är det ju jag som har gjort dom. Jag kan tänka mig att den här var gjord -41."

ur intervju med Curt Salomon Sörensen

Litteraturhänvisning
Helsingborgs Dagblad 2014-12-07
Personnamn - Användning
Salomon-Sörensen, Curt
Tidpunkt - Födelse
1929-09-01
Yrke
arkitekt
Samtidiga förvärv
1024—1088-2015, 1296-1386
Tidpunkt - Förvärv till museet
2014-10
Förvärvsomständigheter - Till museet
gåva
Personnamn - Förvärvat från
Salomon-Sörensen, Curt
Tidpunkt - Födelse
1929-09-01
Yrke
arkitekt

Leave a comment

You can comment on the object here. We moderate all comments before publishing.